מתי נצטרך רישיון עסק מזון?

עוגת שוקולד
תוכן עניינים
מעוניינים לקבל הצעת מחיר ?
כתבות אחרונות

עסקים במדינת ישראל עומדים תחת פיקוח ובקרה הדוקים, אשר נועדו להגן על התקנים והנהלים שהוגדרו על ידי המשרדים הממשלתיים השונים. אחד מכלי הפיקוח המרכזיים הוא רישיון עסק מזון, ובמאמר זה נרחיב מעט אודות רישיון זה. 

 

מה זה רישיון עסק מזון

עסקים העוסקים בתחום המזון במדינת ישראל עומדים תחת פיקוחו של משרד הבריאות, המוודא שהמזון עומד בתקנים שונים, ושהוא אינו עשוי לגרום לתחלואה. עסק העומד בכל התנאים והדרישות מקבל רישיון עסק מזון, והוא מוסמך באופן רשמי לשווק ולייצר את סחורתו.

התקנים והנהלים משתנים בהתאם לסוג העסק, ובהתאם לשינויי הנהלים המתעדכנים מעת לעת, ועל כן חשוב להיעזר באיש מקצוע מנוסה ומקצועי המכיר את הנהלים על בוריים.

עסקי מזון

אילו עסקים צריכים רישיון עסק מזון

רישיון עסק מזון נדרש עבור כל עסק העוסק בייצור מזון, אריזתו, שיווקו, או איחסונו. שימו לב שדרישות הבריאות המושתות על מסעדות, שונות מהדרישות המושתות על שירותי קייטרינג או מפעלי מזון לייצוא, מתוך הבנה שעסק המייצא מזון עשוי לגרום לנזק תברואתי גדול יותר וממילא הפיקוח הנדרש יהיה מחמיר יותר. בנוסף, עסקי ייצוא נדרשים להתייחס גם לאופן המשלוח והשינוע של המזון המיוצר אצלם.

 

אילו דברים בוחנים בקבלת רישיון עסק מזון

כפי שציינו, הדברים הנבחנים משתנים בהתאם לנהלים ובהתאם לסוג העסק, אולם באופן כללי נבחנים הדברים הבאים:

  • ניקיון העסק – משרד הבריאות מוודא שרמת הניקיון וההגיינה הינה גבוהים, ואין חשש להתפתחות זיהומים או מחלות.
  • חומרי גלם – משרד הבריאות מפקח על חומרי הגלם המרכיבים את המזון, ומוודא שהם מגיעים ממקור בטוח.
  • תנאי אחסון נאותים – איחסון וקירור המזון צריכים להיעשות בתנאים מסוימים, בכדי למנוע מזיקים והתפתחות של מחלות.
  • שטחים מתאימים – משרד הבריאות מוודא שהמבנה תואם את תפקוד העסק, כך שהמטבח גדול דיו, שאזור האכילה תואם את כמות האנשים הצפויים וכדו'.
  • בריאות העובדים והסביבה – חלק מתקנות הבריאות מתייחסות לבריאותם של העובדים ולפליטת החומרים והגזים לסביבה.

רשימה זו היא רשימה חלקית בלבד, וקיימים עוד מגוון רחב של תקנות ונהלים הנבחנים בעת מתן רישיון לעסק מזון.

 

הליך הוצאת רישיון עסק מזון

את הליך הוצאת הרישיון ניתן לחלק לשני חלקים מרכזיים. בשלב הראשון יש צורך באיסוף כלל התקנות והנהלים אשר מציב משרד הבריאות, ולהפיק את ההשלכות העולות מהם. הליך זה דורש ידע מעמיק בנהלי התברואה והבריאות, ומומלץ לפנות לאיש מקצוע אשר ילווה לכל אורך התהליך.

לאחר מכן ניתן לפנות לשלב השני בו מיישמים את הדרישות ומבצעים את ההתאמות והשינויים הנדרשים בכדי לעמוד בתקנים של משרד הבריאות. לאחר שהשינויים יושמו והעסק עומד בכל התקנות, ניתן להזמין ביקורת מטעם משרד הבריאות המאשרת את העסק. שימו לב שבמידה והעסק אינו עומד בכל התקנות הוא צפוי להיכשל בביקורת, ויהיה צורך בהזמנת ביקורת נוספת.

עסקי מזון

אהבתם? שתפו עם החברים!